روش تشخیص پارچه های پنبه ای از غیر پنبه ای چیست؟

روش تشخیص پارچه های پنبه ای از غیر پنبه ای

اگر در زمینه ی تشخیص جنس نخ و پارچه ، اطلاعات و تجربه ی کافی ندارید و می خواهید از مواد بودن یا طبیعی بودن پارچه یا نخ آگاهی داشته باشید ، یک آزمایش و روش بسیار آسان و کارساز را به شما پیشنهاد خواهیم داد تا بتوانید با آن ، به آسانی به نخی بودن  ( اصطلاح عامیانه ) یا مواد بودن پی ببرید .

ابتدا نخی بسیار کوتاه را از پارچه یا لباس ، جدا کنید و دقت داشته باشید که با نخ دوخت اشتباه نشود . زمانی که اطمینان حاصل نمودید که نخ جدا شده از بدنه ی اصلی پارچه می باشد ، با یک کبریت یا فندک آن را سوزانده و با دقت به تغییرات آن توجه نمایید . مواردی که باید روی آن هنگام این کار توجه نمایید حالت دیداری هنگام سوزاندن ، بوی حاصل از سوزاندن و باقی مانده ی نخ پس از سوختن می باشد. حال مشاهدات خود را با موارد زیر تطبیق دهید
هنگامی که نخ را به نزدیکی شعله برده و الیاف به هنگام نزدیک شدن به شعله و گرما اصطلاحا جمع می‌شوند بدین معناست که نخ از الیاف مصنوعی یا پلی استر تشکیل شده است ، در این سیر ، الیاف طبیعی همچون پنبه ، پشم یا ویسکوز بدون گوله شدن مشتعل گشته و پودر می شوند .

باقی مانده ی نخ پس از خاموش شدن شعله در مواد طبیعی معمولا به رنگ خاکستری و بسیار ناچیز است ولی در نخ هایی با الیاف مصنوعی این باقی مانده سفت ، گوله وحالت نایلون سوخته به خود می گیرد. رنگ دود پس از خاموشی از روی رنگ دود حاصله بعد از اشتعال نخ و خاموش شدن آن نیز می‌‌توان به نوع الیاف پی برد.  پنبه رنگ دود سفید و برخی دیگر مثل:‌ پلی استر هنگام سوختن رنگ دود سیاه دارد .بوی سوختن نخ در تشخیص جنس نخ و پارچه،  هر نوع از الیاف نخ  به هنگام اشتعال، دارای بوهای متفاوتی می باشند که به ترکیب و جنس الیاف آن برمی گردد. بوی سوختن نخ های پنبه و ویسکوز به دلیل پایه ی گیاهی آنها ، تقریبا شبیه به بوی سوختن چوب یا کاغذ است ، بوی سوختن  پلی استر کاملا متفاوت است و به علت داشتن ترکیبات آروماتیک(معطر) بویی شبیه بوی شیرینی (پشمک) از خود ساطع خواهند کرد و الیاف طبیعی دیگر همچون پشم که پایه ی حیوانی دارد کاملا مشخص است که بوی سوختن آن ها مانند بوی کز دادن پشم کله ی گوسفند  خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

نظرات، اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


» پیام هایی که حاوی کلمات رکیک و بی احترامی به دیگران باشد منتشر نخواهد شد.
» پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
» برای ارسال مستقیم انتقادات و پیشنهادات به دست مدیریت میتوانید «اینجا» کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.